Analiza wymiarowa
Na prawidłowe działanie mechanizmu, oprócz omówionej poprzednio gładkości powierzchni, zasadniczy wpływ ma wzajemne położenie jego elementów oraz luzy i wciski między poszczególnymi elementami. Właściwe rozwiązanie tych zagadnień należy wprawdzie do konstruktora, jednak ostateczną kontrolę przeprowadza technolog.
Współpraca wałka z otworem została ujęta w układzie pasowań. Współpraca innych elementów często stosowanych, jak np. śruby z nakrętką, wałka wielowypustowego z otworem wielorowkowym również określona jest w odpowiednich normach. Natomiast określenie wzajemnego położenia powierzchni i osi polega na przeprowadzeniu analizy wymiarowej w oparciu o tzw. łańcuchy wymiarowe. Przed przystąpieniem do rozpatrywania zagadnienia łańcuchów wymiarowych należy zaznajomić się z arytmetyką tolerancji.
Zasady arytmetyki tolerancji. Przy omawianiu arytmetyki tolerancji poszczególne wymiary będziemy oznaczać literami dużymi, odchyłki zaś literami małymi, przy czym odchyłka dolna będzie miała znak l', a odchyłka górna znak 2, np.
Przy dodawaniu dwóch wymiarów składowych A^ i B^ wymiar wypadkowy wyznaczamy w sposób następujący
Zasada dodawania wymiarów tolerowanych jest więc następująca:. nominalna wartość sumy wymiarów tolerowanych równa jest sumie nominalnych wartości wymiarów składowych; górna odchyłka sumy wymiarów tolerowanych równa jest sumie algebraicznej górnych odchyłek wymiarów składowych; dolna odchyłka sumy wymiarów tolerowanych równa jest sumie algebraicznej dolnych odchyłek wymiarów składowych.
y przy odejmowaniu oblicza się na podstawie wzoru
Zasada odejmowania wymiarów tolerowanych: nominalna wartość różnicy dwóch wymiarów tolerowanych równa jest różnicy wartości nominalnych wymiarów składowych; górna odchyłka różnicy wymiarów tolerowanych równa się różnicy algebraicznej górnej odchyłki odjemnej i dolnej odchyłki odjemnika; dolna odchyłka różnicy wymiarów tolerowanych równa jest różnicy algebraicznej dolnej odchyłki odjemnej i górnej odchyłki odjemnika.
Wymiar wypadkowy posiada zawsze tolerancję równą sumie tolerancji wymiarów składowych niezależnie od tego, czy wymiary składowe doda-
jemy czy też odejmujemy. Tę zasadę sumowania się tolerancji przedstawiono na rys. 193. Tolerancja wymiaru A|2 równa jest (a2 — a{), a wymiaru B^2 równa jest (b2 — bi). Tolerancja Tc wymiaru wypadkowego CCĄ równa jest sumie tolerancji wymiarów składowych, czyli
Tc = (a2 — cii) + (b2 — bi) = (a2 + b2) — (ai + bi)
Łańcuchy wymiarowe. Łańcuchem wymiarowym nazywamy zespół wymiarów ogniw łańcucha — połączonych ze sobą w pewnej kolejności i tworzących łącznie z wymiarem wypadkowym zamknięty obwód. Poszczególne ogniwa łańcucha wymiarowego określają wzajemne położenie powierzchni i osi jednego lub kilku elementów w danym mechanizmie. Luz lub wcisk stanowi oddzielne ogniwo zamykające łańcucha. Wymiar ogniwa zamykającego może być dodatni, ujemny lub równy zeru w przeciwieństwie do pozostałych ogniw łańcucha wymiarowego, których wymiary
są zawsze większe od zera. W łańcuchu nie zamkniętym, ogniwem zamykającym jest wymiar wypadkowy.
Najczęściej zadanie analizy wymiarowej polega albo na obliczeniu zamykającego ogniwa łańcucha po ustaleniu odchyłek wszystkich ogniw składowych, albo też na obliczeniu odchyłek wszystkich lub niektórych składowych ogniw łańcucha według ustalonej odchyłki ogniwa zamykającego z uwzględnieniem wymagań technicznych, jakim powinien odpowiadać badany mechanizm lub oddzielny jego element.
Na rys. 194 przedstawiono zwymiarowany przedmiot i łańcuch wymiarowy tego przedmiotu.
Wymiary mierzone w jednym kierunku będziemy nazywali zwiększającymi (A'); wymiary mierzone w przeciwnym kierunku — zmniejszaj ący-mi gdyż pierwsze zwiększają wymiar wypadkowy, drugie natomiast zmniejszają. Do grupy ogniw zmniejszających zaliczamy również ogniwo zamykające (X).
Wymiar nominalny ogniwa zamykającego równa się różnicy sum wymiarów nominalnych ogniw zwiększających i zmniejszających; można to wyrazić równaniem
X =2jAi — 2jAt
Jeżeli uwzględnimy znak + dla ogniw zwiększających oraz znak — dla zmniejszających, to możemy powiedzieć, że wymiar nominalny ogniwa zamykającego równa się sumie algebraicznej wymiarów nominalnych pozostałych ogniw, czyli
X = ZiAi
Wymiary rzeczywiste poszczególnych elementów silnika będą się różniły od wymiarów nominalnych w granicach ustalonych tolerancji. W ten sposób ogniwo zamykające będzie miało określone wymiary graniczne
Tolerancja ogniwa zamykającego
ostatecznie można napisać
gdzie: m — liczba wszystkich ogniw łącznie z ogniwem zamykającym, A Ai— tolerancja ogniwa bieżącego.
Z wyprowadzonego wzoru wynika, że tolerancja ogniwa zamykającego równa jest sumie algebraicznej tolerancji wszystkich pozostałych ogniw.
W praktyce naturalny rozrzut odchyłek poszczególnych ogniw łańcucha powoduje znaczne rozbieżności w odchyłkach rzeczywistych ogniwa zamykającego w stosunku do obliczonych teoretycznie, tj. obliczonych na podstawie tolerancji podanych na rysunkach wykonawczych.
Metoda określania tolerancji rzeczywistych ogniwa zamykającego oparta jest na teorii prawdopodobieństwa, z której wynika, że prawdopodobieństwo algebraicznego sumowania wszystkich granicznych odchyłek jest w rzeczywistości tak małe, że nie można się z nim liczyć w praktyce. Przyjmując, że rozrzut wymiarów rzeczywistych jest zgodny z prawem Gaussa (patrz rozdział I), tolerancję ogniwa zamykającego oznaczamy jako pierwiastek kwadratowy z sumy kwadratów tolerancji poszczegól-
nych ogniw
W porównaniu z tolerancją teoretyczną (obliczoną jako suma algebraiczna) ogniwa zamykającego uzyskuje się w ten sposób znaczną oszczędność w technologii obróbki, gdyż metoda ta pozwala na rozszerzenie tolerancji.
Przy ustalaniu tolerancji ogniwa zamykającego i planowaniu obróbki nie zawsze jednak możemy opierać założenia na twierdzeniu, że w warunkach produkcyjnych rozrzut wymiarów wszystkich ogniw składowych łańcucha wymiarowego będzie miał przebieg zgodny z normalną krzywą Gaussa; odwrotnie w wielu przypadkach odstępstwa od tej krzywej będą nieuniknione. Dlatego też, we wszystkich tych przypadkach, kiedy montaż wymaga całkowitej zamienności, tj. utrzymania wymiarów ogniwa zamykającego w założonych przez konstruktora granicach, obliczenia należy przeprowadzać z uwzględnieniem odpowiedniego współczynnika pewności.
Przyjmując możliwie niekorzystne warunki rozrzutu prof. Lesochin1) podaje następujący współczynnik pewności C
W ten sposób praktyczną tolerancję ogniwa zamykającego (AprX) można wyrazić za pomocą wzoru
rozpatrywanego przykładu
Jeżeli więc w wyniku analizy wymiarowej okaże się, że tolerancje podane na rysunkach wykonawczych były wyznaczane w oparciu o zasadę sumowania algebraicznego, możemy rozszerzyć tolerancję poszczególnych ogniw o łączną wielkość 0,300 — 0,205 = 0,095 mm, aż do uzyskania APrX = 0,3 mm.
Ponieważ rozrzut wymiarów rzeczywistych jest zależny przede wszystkim od warunków lokalnych, obliczone w podany sposób tolerancje należy sprawdzić statystycznie, co w wielu przypadkach pozwoli na dalsze rozszerzenie tolerancji, a więc obniżenie kosztów wytwarzania 1).
Należy podkreślić, że powyższe rozważania odnoszą się do produkcji wielkoseryjnej i masowej w ustalonych warunkach warsztatowych.
e. Analiza programu produkcyjnego
Znajomość programu produkcyjnego przy planowaniu procesu technologicznego jest niezbędna, gdyż od wielkości produkcji zależy sposób realizacji całego procesu produkcyjnego danego wyrobu. Program produkcyjny określa się zwykle przy produkcji seryjnej liczbą wyrobów zamówionych, a przy produkcji masowej liczbą wyrobów, które mają być wyprodukowane w ciągu roku przy ustalonej liczbie zmian roboczych.
Przy ustalaniu programów produkcyjnych poszczególnych działów wytwórni (lub odcinków produkcyjnych) potrzebny jest wykaz wszystkich przedmiotów obrabianych w danym oddziale oraz zapotrzebowanie na części zapasowe każdego elementu przeznaczone dla użytkowników i warsztatów naprawczych. Zapotrzebowanie na części zapasowe jest różne dla poszczególnych elementów silnika, przy czym w niektórych przypadkach może stanowić bardzo poważną pozycję. Na przykład w jednym z krajów w roku 1949 zapotrzebowanie na niektóre części zapasowe do silników samochodów osobowych (przyjmując produkcję nowych silników za 100%) przedstawiało się następująco:
Zapotrzebowanie na części zapasowe określa się zwykle w oparciu o dane statystyczne.
Roczny program produkcyjny działu w odniesieniu do każdego elementu JV obliczamy z wzoru
gdzie:
n — liczba gotowych wyrobów produkowanych przez wytwórnię,
w skład których wchodzi dany element, m — liczba danych elementów w jednym wyrobie, a — liczba potrzebnych części zapasowych w procentach.
Przy ustalaniu programu produkcyjnego w odniesieniu do odlewów o skomplikowanych kształtach, jak np. kadłubów lub głowic silników, należy uwzględnić możliwość powstawania większej ilości braków i). W innych przypadkach możliwości powstania braków nie uwzględnia się w obliczeniach, ponieważ spowodowany tym błąd jest mniejszy od przeciętnej dokładności tych obliczeń.
Program produkcyjny należy jeszcze uzupełnić danymi co do terminu rozpoczęcia i zakończenia danej produkcji oraz danymi co do wielkości partii.