Docieranie wstępne i badania kontrolne silnika
. Naprawiony silnik z reguły poddawany jest docieraniu wstępnemu w zakładzie naprawczym. Docieranie silnika przebiega w dwóch etapach — na zimno i na gorąco. Każdy silnik poddawany jest ponadto badaniom kontrolnym.
Docieranie na zimno odbywa się na specjalnym stanowisku, na którym docierany silnik otrzymuje napęd z zewnątrz. Do napędu używa się silnika elektrycznego lub innego silnika naprawionego, który został już dotarty na zimno i obecnie jest docierany na gorąco. Jest to tzw. wzajemne docieranie silników. Stanowisko jest wyposażone w układ chłodzenia oraz urządzenia kontrolne, jak manometr ciśnienia oleju, termometr mierzący temperaturę wody chłodzącej, tachometr itp. Silnik ustawia się na stanowisku i do miski olejowej wlewa się olej. Następnie przez otwory w gniazdach świec lub wtryskiwaczy do każdego cylindra wlewa się po około 5 cm3 oleju. Po zaślepieniu tych otworów specjalnymi korkami włącza się napęd. Jeżeli do docieranego silnika z zapłonem samoczynnym zamontowana jest pompa wtryskowa, to należy do niej doprowadzić normalne paliwo z pomocniczego zbiornika (przez filtry zgrubnego i dokładnego oczyszczania). W przeciwnym razie elementy pompy mogą się zatrzeć. Listwę regulacyjną pompy ustawia się w położeniu „stop", żeby pompa nie podawała paliwa do cylindrów.
Ponieważ w nie dotartym silniku luzy między współpracującymi częściami są bardzo małe, podczas docierania należy stosować oleje o mniejszej lepkości. Niekiedy stosowane jest także dodawanie do oleju grafitu koloidalnego, co znacznie podnosi własności smarne.
Przez cały czas należy kontrolować temperaturę silnika. Podczas docierania na zimno temperatura wody chłodzącej powinna być utrzymywana w granicach od 30°C w początkowym okresie do ok. 60°C pod koniec. Tak niska temperatura wody sprzyja intensywnemu chłodzeniu miejsc, w których wskutek tarcia wywiązują się znaczne ilości ciepła.
Istotny wpływ na wynik docierania ma prędkość, z jaką obraca się wał korbowy docieranego silnika. Zbyt duża prędkość wpływa szkodliwie na jakość docierania, zbyt mała natomiast przedłuża niepotrzebnie czas procesu, podnosząc jego koszt. Optymalna prędkość obrotowa docierania podawana jest w warunkach technicznych określonych przez wytwórnię, a w braku takich danych ustalana jest na podstawie doświadczeń zakładu.
Docieranie na zimno trwa 2-r-4 godzin, zależnie od dokładności obróbki części i prawidłowości montażu. Przez cały ten czas obserwuje się pracę poszczególnych mechanizmów, a w razie stwierdzenia jakichkolwiek usterek natychmiast się je usuwa. Po zakończeniu docierania na zimno spuszcza się olej, przemywa się mechanizmy czystym olejem silnikowym (silnik pracuje przez ok. 5 min z układem olejenia napełnionym świeżym olejem) oraz starannie czyści się filtr oleju. Po dotarciu na zimno następuje docieranie na gorąco.