Reklama
A A A

Doprowadzenie paliwa

Pompa zasilająca podaje paliwo do pompy wtryskowej, która z reguły jest znacznie oddalona od zbiornika paliwa. W układach wtryskowych silników z zapłonem samoczynnym najczęściej są stosowane tłoczkowe pompy zasilające, usytuowane wprost na pompie wtryskowej. Schemat działania tłoczkowej pompy zasilającej systemu Bosch przedstawia rys. 2.79. Ruch tłoczka 2 wymusza obracająca się krzywka 1, napędzana przez wałek pompy wtryskowej. Ruch tłoczka ku górze powoduje przetłoczenie paliwa z komory pompowania 3 przez kanał 6 do zasobnika 7. Umożliwiają to samoczynne zawory 4 i 5. Ruch tłoczka -ku dołowi wymusza sprężyna 8, która pompuje paliwo do pompy wtryskowej. Jednocześnie do komory 3 zostaje zassana następna porcja paliwa. Wydajność pompy zasilającej 6-r-8-krotnie przekracza zapotrzebowanie pompy wtryskowej. Gdy pobór paliwa z zasobnika 7 jest mały, panuje tam znaczne ciśnienie, przeciwdziałające ruchowi naciskanego sprężyną tłoczka ku dołowi. W tej chwili paliwo nie jest pompowane. Spadek ciśnienia w zasob­niku umożliwia pełny ruch tłoczka. Ciśnienie tłoczenia pompy zasilającej wynosi 100-^-200 kPa. Filtry paliwa są umieszczone między pompą zasilającą a pompą wtryskową. Są one niezbędnymi elementami układu wtryskowego, gdyż ze względu na bardzo dokładne pasowania elementów pompy wtryskowej i wtryskiwaczy doprowadzane do nich paliwo nie może zawierać zanieczyszczeń stałych. Toteż w układzie zasilania silnika z zapłonem samoczynnym są stosowane co najmniej dwa filtry paliwa — wstępny i dokładnego oczyszczania. Filtr wstąpiły, zazwyczaj siatkowy, jest umieszczony w zbiorniku paliwa, na wlocie do przewodu paliwowego. Drugi filtr siatkowy, zazwyczaj połączony z odstojnikiem, jest umieszczony tuż przed pompą zasilającą. Zatrzymuje on grubsze zanieczyszczenia mechaniczne oraz zawartą w paliwie wodę. Filtry dokładnego oczyszczania mają zazwyczaj wkłady filtrujące wykonane z filcu, papieru lub tkanin z włókien naturalnych lub sztucznych. Filtry takie zatrzymują bardzo drobne zanieczyszczenia stale o średnicy powyżej kilku mikrometrów. Trzekrój filtru paliwowego dokładnego oczyszczania przedstawia rys. 2.80.