Reklama
A A A

Hamulce pomocnicze i postojowe

Zgodnie z przepisami ruchu drogowego, pojazd samochodowy oprócz hamulca zasadniczego musi mieć hamulec pomocniczy i hamulec postojowy. Zadania hamulca postojowego może jed-. nak spełniać hamulec pomocniczy. W samochodach osobowych stosuje się hamulce pomocnicze uruchamiane mechanicznie, ręcznie przez kierowcę. Zazwyczaj hamulec taki działa na oba tylne koła samochodu. Mechanizm typowego hamulca pomocniczego przedstawia rys. 3.87. Dźwignia hamulca ręcznego 1 jest połączona cięg nem 2 (chronionym pancerzem 3) z dźwignią 4, która przesuwa dźwignię rozpierającą 5, rozsuwającą szczęki hamulca. Cięgno napina rolka 6, która wyrównuje siły przykładane de hamulców obu kół tylnych. Niekiedy jako hamulec pomocniczy stosuje się hamulec taśmowy, działający na wał napędowy samochodu. W pneumatycznych układach hamulcowych coraz częściej stosuje się system, w którym siłowniki przeponowe (rys. 3.84) są zastępowane siłownikami sprężynowo-tłokowymi. W takich siłownikach źródłem siły hamowania są silnie napięte spręży- ny 1 (rys. 3.88). Sprężyny te działają na tłoczysko 3, połączone z dźwignią obracającą rozpieracz szczęk hamulcowych. Gdy pojazd nie jest zahamowany, do siłownika otworem 4 jest do­prowadzane sprężone powietrze, które cisnąc na tłok 2 powoduje ściskanie sprężyn. Naciśnięcie pedału hamulca uruchamia zawór sterujący, który powoduje spadek ciśnienia powietrza doprowadzanego do siłownika i działanie sprężyn uruchamia hamulce. W takim układzie hamulec pomocniczy może być po prostu pomocniczym zaworem, sterowanym ręcznie. Uruchomienie tego zaworu powoduje wypływ powietrza z układu ciśnieniowego.