Mechanizmy kierownicze
Mechanizm kierowniczy służy do
przekazywania obrotowego ruchu koła
kierownicy na zwrotnice w celu skrę--cenią kół kierowanych. Koło kierownicy osadzone jest na wale osłoniętym kolumną (rys. 19.1), na którego drugim końcu osadzony jest element napędzający przekładni kierowniczej. W większości układów element napędzany przekładni osadzony jest na poprzecznym wałku ułożys-kowanym w obudowie, na którego drugim końcu osadzone jest ramię przekładni kierowniczej. Obrót koła kierownicy powoduje odchylenie o pewien kąt ramienia przekładni kierownicy i przesunięcie związanego z nim drążka podłużnego. Drążek ten drugim końcem połączony jest z ramieniem zwrotnicy tak, że jego przesunięcie powoduje obrócenie koła wokół osi sworznia zwrotnicy.
Głównym zespołem mechanizmu kierowniczego jest przekładnia kierownicza. Jej zadaniem jest zapewnienie odpowiedniego przełożenia kinematycznego i dynamicznego oraz odpowiedniej charakterystyki sprawności mechanizmu kierowniczego. Przekładnia ta musi odznaczać się niezawodnością, a jej konstrukcja musi umożliwiać regulację luzów powstających wskutek zużywania się współpracujących powierzchni.
Przełożeniem kinematycznym ik przekładni kierowniczej nazywamy stosunek kąta obrotu