A A A

Mechanizmy sterowania

Mechanizmy sterowania sprzęgła służą do wyłączania i wyłącza­nia sprzęgła. Najczęściej spotykane są mechaniczne i hydrauliczne układy sterowania. W nowoczesnych samochodach coraz częściej stosuje się układy hydrauliczne. W dużych samochodach ciężarowych stosuje się mechaniczne lub hydrauliczne układy sterowania, wyposażone w pneumatyczne urzą­dzenia wspomagające. W układach mechanicznych siła, którą przykłada kierowca do pedału sprzęgła, zostaje przeniesiona za pośrednictwem dźwigni i cięgien na łożysko wyciskowe sprzęgła. Na rys. 11.17 pokazano schemat działania hydraulicznego układu sterującego. Naciśnięcie pedału powoduje przesunięcie tłoka w pompie połączonej przewodem z siłownikiem. Ciecz wytłaczana z pompy przepływa do siłownika i powoduje przesunięcie tłoka połączonego z dźwignią sterującą łożysko wyciskowe sprzęgła. Układy hydrauliczne mają wiele zalet w porównaniu z mechanicznymi. Są lżejsze, łatwiejsze do zabudowania w samochodzie, ułatwiają płynne włączanie sprzęgła oraz są niewrażliwe na drgania silnika.