Reklama
A A A

Obsługa codzienna

Obsługa codzienna pojazdu obejmuje czynności wykonywane przed wyjazdem na trasę oraz po powrocie do miejsca garażowania. Przed wyjazdem na trasę należy: Sprawdzić wzrokowo stan ogumienia oraz co kilka dni zmierzyć ciśnienie w ogumieniu wszystkich kół. Pomiar ciśnienia jest wtedy miarodajny, gdy opony nie są rozgrzane jazdą ani działaniem promieni słonecznych. W razie stwierdzenia odchyleń wartości ciśnienia od wskazań fabrycznych należy je bezwzględnie skorygować. Ciśnienie nieprawidłowe zmniejsza trwałość ogumienia. Sprawdzić poziom oleju w silniku. Poziom jest prawidłowy, gdy jego ślad znajduje się między kreskami naciętymi na wskaźniku oleju. Zbyt niski poziom jest niedopuszczalny, ale nadmierna ilość oleju w silniku również nie jest wskazana. Sprawdzić poziom cieczy w chłodnicy. Pojawiające się jednorazowe niewielkie ubytki cieczy należy uzupełnić. Dużych * i powtarzających się ubytków nie wolno lekceważyć, ponieważ ich przyczyną może być poważne uszkodzenie silnika. Sprawdzić zapas paliwa. Sprawdzić, czy nie występują wycieki z układu chłodzenia oraz z silnika, skrzynki biegów i tylnego mostu; ewentualne wycieki pozostawiają ślady na nawierzchni pod samochodem. Uruchomić i przez kilkanaście sekund nagrzewać silnik na biegu jałowym; wyłączyć „zasysanie" jak najszybciej. Podczas nagrzewania silnika sprawdzić działanie instalacji oświetleniowej i sygnalizacyjnej. Po ruszeniu sprawdzić działanie układu hamulcowego przez chwilowe, intensywne przyhamowanie; należy uważać, by manewr taki nie zakłócił bezpieczeństwa na drodze. Po powrocie do miejsca garażowania zaleca się od razu przy­gotować pojazd do wyjazdu w dniu następnym. Należy bezwzględnie sprawdzić działanie tych mechanizmów, których niesprawność sygnalizowały objawy zauważone w czasie jazdy (nietypowe dźwięki, zgrzyty itp.). Zalecane jest umycie pojazdu, a przede wszystkim staranne umycie szyb, zwłaszcza przedniej. Codziennie wskazane jest także przetarcie reflektorów, lamp pozycyjnych oraz tablic rejestracyjnych.