Półfabrykaty i obróbka cieplna korbowodów
Półfabrykatami korbowodów silników średniej i wielkiej mocy są odkuwki swobodne. Przykład kucia korbowodu wielkiego silnika krzyżulcowego omówiony był w rozdziale II (patrz rys. 76).
Przy wytwarzaniu silników samochodowych, ciągnikowych, lotniczych, motocyklowych oraz małych silników przemysłowych jako półfabrykatów używa się z reguły odkuwek matrycowych. Odkuwki takie wykonuje się z otworem w stopie, lecz bez otworu w łbie. Przy małych korbowodach łeb i stopa odkuwane są bez otworów, natomiast przy dużych wymiarach (np. korbowody silników ciągnikowych) otwory wykonuje się nie tylko w stopie, ale również w łbie.
Korbowody odkuwane są w matrycach według różnych metod: 1) jako jedna całość lub 2) bez pokrywy stopy, którą odkuwa się oddzielnie. Stosowanie odkuwek jednolitych (łącznie z pokrywą stopy) daje pewną oszczędność metalu przy kuciu, lecz wymaga urządzeń kuźniczych o większej mocy i bardziej skomplikowanych matryc oraz powiększa pracochłonność obróbki mechanicznej ze względu na konieczność przecinania stopy. Przy tej metodzie kucia otwór w stopie wykonuje się niekiedy owalny, aby po rozcięciu i późniejszym złożeniu kształt tego otworu był jak najbardziej zbliżony do koła.
Z podanych względów druga z wymienionych metod kucia matrycowego korbowodów stosowana jest częściej. Na rys. 81 pokazano odkuwkę korbowodu silnika samochodowego wykonaną według tej metody na młocie, a na rys. 82 — stosowaną przy tym matrycę. Oddzielne pokrywy stóp wykonuje się jako odkuwki wielokrotne (patrz rys. 78).
Odkuty z matrycy korbowód samochodowy lub ciągnikowy pozostaje zupełnie nieobrobiony na powierzchni trzona i w znacznym stopniu na powierzchni zewnętrznej łba i stopy. Z tego względu takie odkuwki po obcięciu rąbka poddawane są kalibrowaniu na młocie spadowym. W silnikach lotniczych i niektórych innych stosuje się korbowody całkowicie obrabiane z odkuwek matrycowych, przy czym naddatki na obróbkę wahają się od 2 do 5 mm. W tym przypadku ciężar odkuwki jest kilkakrotnie większy od ciężaru gotowego wyrobu. Całkowita obróbka korbowodu ma na celu zmniejszenie jego ciężaru do minimum oraz uzyskanie jak najlepszego wyrównoważenia mas silnika.
Po odkuciu korbowody wyżarza się i następnie ulepsza cieplnie. Na przykład w przypadku stosowanej w szerokim zakresie stali 40 wyżarzanie normalizujące przeprowadza się w temperaturze 8507870°C, a ulepszanie cieplne — przez zahartowanie z temperatury 820r840°C z chłodzeniem w wodzie lub 5% roztworze soli kuchennej i odpuszczanie w temperaturze 520ir620°C z chłodzeniem w wodzie lub powietrzu. Wymagana twardość po odpuszczaniu wynosi 207t286 Hb.
Obróbka cieplna korbowodów wykonanych ze stali stopowych podobna jest do obróbki korbowodów ze stali 40. Temperatury poszczególnych procesów obróbki cieplnej i sposoby chłodzenia zależą od rodzaju stali.
Obrobione cieplnie korbowody poddawane są oczyszczaniu przez trawienie, piaskowanie lub kulkowanie. Ostatnią operacją w kuźni jest dokładne prostowanie korbowodu na prasie korbowej w specjalnej matrycy.