Pomiar ciśnienia oleju
Pomiar ten przeprowadza się w celu sprawdzenia stanu łożysk ślizgowych wału korbowego i wału rozrządu, regulacji zaworu ciśnieniowego oraz oceny działania pompy oleju. Jeżeli samochód jest wyposażony we wskaźnik ciśnienia oleju, to również można sprawdzić prawidłowość jego wskazań.
Do pomiaru ciśnienia oleju stosowane są różnego typu manometry specjalne. W Polsce produkowany jest próbnik PŁ-1 (rys. 12.10), przeinaczony w zasadzie do samochodów Star. Jednak po wyposażeniu przyrządu w odpowiednie końcówki redukcyjne może on mieć zastosowanie uniwersalne w zakresie kontroli samochodów powszechnie eksploatowanych w Polsce. Próbnik składa się z korpusu, w którym jest umieszczona zwężka pomiarowa, dwa manometry (jeden o zakresie O-t-6 kG/cm2, drugi o zakresie 0-h2,5 kG/cm2), termometr oraz zawory — nastawny i odcinający.
Próbnik włącza się szeregowo do układu smarowania między filtr wstępnego oczyszczania a główny kanał oleju lub do któregokolwiek wlotu do głównego kanału oleju, za zaworem regulacji ciśnienia. Podczas pracy silnika olej przepływa przez próbnik. Ciśnienie tłoczonego przez pompę oleju do próbnika ustala się za pomocą nastawnego zaworu i odczytuje na wskaźniku o.zakresie pomiarowym 0-^6 kG/cm2. Zwężka pomiarowa ogranicza ilość oleju doprowadzanego do głównego kanału oleju. Po otwarciu zaworu odcinającego odczytuje się wielkość spadku ciśnienia na manometrze o zakresie po-
miarowym 0-2,5 kG/cm2. Wielkość spadku ciśnienia za zwężką jest proporcjonalna do ilości oleju wypływającego z łożysk i określa ich szczelność. Termometr służy do kontroli temperatury przepływającego oleju.
Prawidłowość działania pompy oleju sprawdza się przez odczytanie wielkości ciśnienia oleju na manometrze po zamknięciu zaworów próbnika.
Silnik przed pomiarem powinien być całkowicie nagrzany. Po uruchomieniu silnika utrzymuje się przez ok. 1 min małą prędkość obrotową, a następnie zwiększa się ją do ok. 2/a prędkości maksymalnej. Przy tej prędkości obrotowej ciśnienie oleju powinno być nie niższe niż 1 kG/cm2. Prędkość obrotową silnika zmienia się kilkakrotnie w sposób płynny i obserwuje jednocześnie wskazania ciśnieniomierza na tablicy rozdzielczej samochodu (jeśli jest ciśnieniomierz, a nie lampka kontrolna) i na próbniku ciśnienia oleju. Jeżeli silnik jest w dobrym stanie technicznym, to ciśnienie oleju powinno zawierać się w granicach 2-^3 kG/cm2.
W przypadku gdy ciśnienie oleju jest niższe niż 1 kG/cm2, należy wyregulować zawór ciśnieniowy na wyższe ciśnienie. Jeżeli po regulacji zaworu nie nastąpi wyraźny wzrost ciśnienia oleju, świadczy to o zużyciu pompy oleju, łożysk ślizgowych wału korbowego lub wału rozrządu.