Pomiar ciśnienia sprężania
Jedną z najprostszych czynności diagnostycznych, umożliwiających ustalenie przyczyny niedomagania silnika, jest pomiar ciśnienia sprężania w poszczególnych cylindrach.
Czynność tę należy wykonać w przypadku stwierdzenia nieprawidłowej pracy silnika, której objawami są:
ciężki rozruch,
nierównomierna praca w całym zakresie prędkości obrotowej (silnik przerywa lub nie ciągnie),
zwiększone zużycie paliwa,
— niemożliwość osiągnięcia max prędkości przez samochód. Ciśnienie sprężania w silnikach M-20 i S 21 podano w tablicy 2—4.
Różnica ciśnień w poszczególnych cylindrach może wynosić około 0.
Niedostateczne ciśnienie wskazuje na nieprawidłową regulację luzów zaworów, ich uszkodzenie lub uszkodzenie pierścieni tłokowych,a w przypadku dużego przebiegu silnika — na zużycie tych elementów.
Pomiary należy wykonać w następujący sposób:
zagrzać silnik do temperatury około 80°C,
wykręcić wszystkie świece zapłonowe,
wyjąć z głowicy aparatu zapłonowego przewód wysokiego napięcia i zetknąć z masą silnika,
docisnąć końcówkę ciśnieniomierza do otworu świecy, żeby zapewnić szczelność połączenia,
otworzyć całkowicie przepustnicę gaźnika,
obracać silnik rozrusznikiem w ciągu ok. 5 sekund.
W przypadku znacznych różnic ciśnienia między poszczególnymi cylindrami istnieje duże prawdopodobieństwo uszkodzenia jednego z wymienionych poprzednio elementów.