Reklama
A A A

PORÓWNANIE SILNIKÓW DWU- I CZTEROSUWOWYCH

Porównując cechy konstrukcyjne i użytkowe silników dwu- i czte-rosuwowych można ustalić swoiste właściwości tych silników. Zalety silników dwusuwowych w porównaniu z silnikami czterosuwowymi o podobnej mocy są następujące: , prosta konstrukcja, mała liczba części; dość duża sprawność mechaniczna, dzięki pełnemu wykorzystaniu układu korbowego (suw pracy podczas każdego obrotu wału); duży pojemnościowy wskaźnik mocy; niewielki koszt nowego silnika, a także jego obsługi i naprawy; duża równomierność biegu pod obciążeniem; łatwy rozruch i krótki czas nagrzewania. Do wad silników dwusuwowych można zaliczyć następujące: mała równomierność biegu jałowego; hałaśliwa praca; duże obciążenie cieplne; stosunkowo duże jednostkowe zużycie paliwa wskutek znacznych strat na przepłukiwanie cylindra; mniejsze napełnienie cylindra; mniejsze średnie ciśnienie użyteczne; niezbyt korzystny przebieg krzywej momentu obrotowego. Wymienione właściwości silników dwusuwowych decydują o ich zastosowaniu. Silniki dwusuwowe o zapłonie elektrycznym stosowane są głównie w popularnych motocyklach i coraz rzadziej w małych sa­mochodach osobowych. Silniki dwusuwowe o zapłonie samoczynnym są rzadziej spotykane. Stosowane są w przypadku, gdy decydujące znaczenie ma koszt paliwa, jak np. w samochodach ciężarowych i ciągnikach.