Reklama
A A A

Rozmieszczenie bagażu i narzędzi w samochodzie

Bagażnik w Warszawie 223 i 224 jest pojemny i w zupełności wy­starcza do przewiezienia w normalnych warunkach dość dużych ba­gaży. Kiedy jednak chcemy wyjechać na dłuższą wycieczkę lub na kemping, zwłaszcza zagraniczny, wtedy okazuje się, że normalne po­mieszczenie bagażnika jest niewystarczające. W tym przypadku trze­ba zaopatrzyć się w bagażnik dachowy. Przy kupnie bagażnika należy zwrócić uwagę na jego konstrukcję. Bagażnik musi być przede wszystkim mocny, lekki i łatwy w montowaniu na dachu nadwozia. Najpraktyczniejszy jest bagażnik z nóż­kami, które bezpośrednio opierają się o rynienki dachowe. Bagażniki z nóżkami, które stykają się bezpośrednio z dachem lub bagażniki mające tylko obramowanie, a bagaż leży bezpośrednio na dachu (po­za wykonaniem fabrycznym na Warszawie kombi i taxi) są niewska­zane, gdyż wywołują trwałe odkształcenia powierzchni dachu i nisz­czą lakier nadwozia. Na dobrze przymocowanym bagażniku można przewozić do 40 kg ładunku. Ładunek na bagażniku musi być ułożony możliwie płasko i bardzo mocno przywiązany, a dla ochrony przed deszczem jeszcze owinięty w plandekę lub plastik. Jest to szczególnie ważne, gdyż szybka jazda lub podmuchy wiatru mogą spowodować zrzucenie ba­gażu. Ponadto należy pamiętać, że w miarę wzrostu prędkości powsta­ją duże opory powietrza, co wpływa na zmniejszenie dynamiki sa­mochodu i powoduje zwiększone zużycie paliwa średnio o 1-5-1,5 1/100 km. Należy również liczyć się ze zmniejszeniem prędkości maksymal­nej o około 15 km/h oraz z pogorszeniem się stateczności ruchu po­jazdu na zakrętach i przy podmuchach wiatru bocznego. Przy przewożeniu ładunku w bagażniku należy pamiętać, aby nie ładować twardych i ostrych przedmiotów we wnękę błotnika po dru­giej stronie koła zapasowego. Takie przedmioty z reguły wygniata­ją blachę błotnika na zewnątrz w postaci małych wypukłości, co po­woduje odpryski lakieru, a następnie rdzewienie w tych miejscach nadwozia. W samochodach, w których przewozi się dużo bagażu, może się zdarzyć, że potrzebne narzędzia leżą na podłodze bagażnika (z re­guły). Wówczas kłopotliwe jest wyjęcie narzędzi, ponieważ trzeba przed tym opróżnić bagażnik. Chcąc tego uniknąć można do przewozu narzędzi wykorzystać przestrzeń pod tylnym siedzeniem. Dobrze jest wykonać pokrowce na pompkę powietrza i podnośnik, a ponadto na podłogę pod siedzeniem położyć stary dywan, aby wyeliminować ewentualne stuki. Poza narzędziami można tam przewozić dodatko­we wyposażenie, tzn. linkę holowniczą, apteczkę, pasek klinowy, pu­dełko z częściami zapasowymi oraz fartuch i kawałek plastiku (ok. 2X1 m), który jest potrzebny do ew. rozłożenia pod samochodem w czasie doraźnej naprawy. Schowek w tablicy rozdzielczej można wykorzystać na podręczne drobiazgi, jak latarka elektryczna, wkrętaki i cęgi płaskie, ewentual­nie na dokumenty, jak książka gwarancyjna, instrukcja obsługi itp. Na półce pod tylnym oknem nie zaleca się przewozić dużych przed­miotów, gdyż mogą zasłonić widok do tyłu, co w znacznym stopniu utrudnia prowadzenie samochodu.