Sposoby skrócenia czasu głównego
Skrócenie czasu głównego może być uzyskane następującymi sposobami:
1) stosowanie skrawania szybkościowego;
1)wprowadzenie wydajnych metod obróbki, jak np. przeciągania, gładzenia, dogładzania, szlifowania bezkłowego, tłoczenia, walcowania itp.;
2)stosowanie wydajnych narzędzi, jak np. noży, frezów i wierteł z płytkami z węglików spiekanych zamiast stali szybkotnącej oraz narzędzi o ujemnych kątach natarcia itp.;
3)stosowanie obrabiarek wielonarzędziowych, tj. wykonywanie możliwie największej liczby różnych operacji na jednej obrabiarce;
4)jak najpełniejsze wykorzystanie możliwości produkcyjnych obrabiarek wielonarzędziowych przez właściwe rozdzielenie poszczególnych przejść na wrzeciona i narzędzia oraz możliwie pełne wykorzystanie całego zespołu narzędzi;
5)jednoczesna obróbka kilku powierzchni przedmiotu lub kilku przedmiotów na jednej obrabiarce.
Należy zaznaczyć, że znaczne zwiększenie wydajności pracy w dziedzinie obróbki metali uzyskano dzięki osiągnięciom racjonalizatorów. Osiągnięcia te są szczególnie duże w dziedzinie skrawania szybkościowego, gdzie racjonalizatorzy w oparciu o właściwe wykorzystanie narzędzi zaopatrzonych w płytki z węglików spiekanych przy zastosowaniu odpowiedniej geometrii ostrza uzyskali szybkości skrawania i posuwy, jakie uprzednio były uważane za możliwe do osiągnięcia tylko w warunkach laboratoryjnych.
Na przykład tokarzracjonalizator P. Byków przy obróbce wykańczającej przedmiotów ze stali 35 i 45 zastosował nóż przedstawiony na rys. 266, którym pracował przy szybkościach skrawania 3154837 m/min. Nóż ten posiada niewielki dodatni kąt natarcia y = 2f3%. Przy szybkości
skrawania 6004800 m/min trwałość noża wynosi 904120 min. Ten sam tokarz w roku 1953 obrabiał pierścienie żeliwne ze znacznie większą szybkością skrawania.
Przy szybkościowym skrawaniu efekt ekonomiczny, tj. skrócenie czasu maszynowego, uzyskiwano najczęściej przez zwiększenie szybkości skrawania. Ten sam wynik można otrzymać zwiększając przekrój warstwy skrawanej, który jest iloczynem głębokości i posuwu. Głębokość skrawania jest określona wielkością naddatku na obróbkę. W ten sposób praktyczne zwiększenie wydajności może być osiągnięte nie tylko przez zwiększenie prędkości skrawania, ale również i posuwu. Nieznaczny do niedawna wzrost posuwów tłumaczy się tym, że w normalnych warunkach obróbki jego zwiększeniu towarzyszy pogorszenie się gładkości obrabianej powierzchni oraz zmniejszenie trwałości ostrza noża. Aby temu zapobiec należy zmniejszyć kąty noża w płaszczyźnie podstawowej (kąty pomocnicze przystawienia). Ten sposób zwiększenia posuwów zastosował tokarzracjonalizator Kolesow. Nóż Kolesowa (rys. 267), umożliwiający otrzymanie gładkiej powierzchni (otrzymana gładkość odpowiada 4, a nawet 6 klasie gładkości) przy stosowaniu posuwów rzędu kilku milimetrów, zaopatrzony jest w dwie krawędzie tnące: skrawającą i gładzącą. Krawędź skrawająca spełnia tę samą rolę co główna krawędź tnąca każdego noża normalnego, natomiast zadaniem krawędzi gładzącej (równoległej do obrabianej powierzchni) jest zdjęcie, a tym samym wygładzenie nierówności powstałych w wyniku działania krawędzi skrawającej. Pomiędzy obu wymienionymi krawędziami znajduje się mała krawędź przejściowa (w postaci ścięcia) o szerokości 1 mm.
Zastosowanie noża Kolesowa umożliwia 5r8krotne zwiększenie wydajności pracy przy obróbce wygładzającej.
Przy wprowadzaniu metod skrawania szybkościowego poza zastosowaniem odpowiedniego noża, należy również spełnić następujące warunki:
1) zwiększyć sztywność obrabiarki przez usunięcie luzów w łożyskach wrzeciona, w zespole suportu
i konika oraz przez dokładniejsze dopasowanie powierzchni współpracujących;
2) zwiększyć sztywność zamocowania obrabianych przedmiotów;
6)zmodernizować obrabiarkę w celu zwiększenia mocy i sztywności oraz zmniejszenia drgań w mechanizmie napędu (przez zmianę silnika elektrycznego, zastosowanie sztywnych kłów konika, zamianę zwykłej przekładni pasowej na przekładnię z pasami klinowymi, zastosowanie tłumików drgań itp.);
7)dokładnie wyważyć te części obrabiarki, które znajdują się w ruchu obrotowym, aby zmniejszyć drgania do minimum.