Reklama
A A A

Świece zapłonowe krajowe i zagraniczne

Do silnika M-20 stosuje się świece o gwin­cie 18 mm i wartości cieplnej 175 (wg skali BOSCH), odstęp elektrod powinien wynosić 0,6-^0,7 mm. Do silnika S 21 należy używać świec o gwincie 14 mm i wartości cieplnej 225-240, odstęp elektrod 0,5H-0,6 mm. Gdy świece pracują prawidłowo, barwa izolatora powinna być jasnobrązowa. Barwa biała lub jasnoszara świadczy o zbyt małej wartości cieplnej świecy lub o pracy silnika na ubogiej mieszance. Gdy izolator pokryty jest suchą sadzą, świadczy to o tym, że świe­ca ma zbyt dużą wartość cieplną lub silnik pracuje na zbyt bogatej mieszance. Odstęp elektrod świecy mierzy się specjalnym szczelinomierzom (rys. 2.59), znajdującym się w komplecie narzędzi. Co kilka tysięcy kilometrów świece wykrę­cić i oczyścić wewnątrz. W warunkach war­sztatowych świece czyści się przez piaskowa­nie, zaś w warunkach prymitywnych zupeł­nie wystarcza wypłukanie benzyną ekstrakcyjną lub płynem TRI, a następnie wyskrobanie nagaru szczotką dru­cianą lub drewienkiem i powtórne wypłukanie. Normalny okres czasu pracy świecy zapłonowej wynosi 15 000 km przebiegu. Po tym okresie, bez względu na ich wygląd zewnętrzny, należy świece wymienić na nowe. Wszelkie sposoby regeneracji świec w zasadzie zawodzą i nie należy ich stosować.