Tłumik drgań skrętnych
Siły ciśnienia gazów i siły bezwładności wymuszają drgania skrętne wału korbowego. W przypadku zrównania się częstości siły wzbudzającej drgania z częstością drgań własnych, tj. w warunkach rezonansu, może nastąpić pęknięcie wału w wyniku zmęczenia materiału. Dlatego też często w silnikach stosuje się tłumiki
drgań skrętnych (rys. 2.24), których zadanie polega na zmianie częstości drgań własnych wału oraz tłumieniu drgań przez pochłanianie ich energii.
Obudowa 3 przymocowana jest śrubami do koła pasowego 1 (rys. 2.24). Koło pasowe jest sztywno osadzone za pomocą wpustu na przednim końcu wału korbowego. Na piaście koła pasowego za pośrednictwem brązowej tulejki 5 osadzony jest luźno bezwładnik 6, połączony z obudową tłumika warstwą gumy 7. Między obudową tłumika i bezwładnikiem znajduje się cierny pierścień 2, który jest dociśnięty do obudowy za pomocą sprężyn 4, znajdujących się w gniazdach bez-władnika. Energia drgań skrętnych w tłumiku tego typu jest pochłaniana przez wewnętrzne tarcie w warstwie gumy i tarcie pierścienia ciernego o obudowę tłumika.
Tłumik umieszcza się zwykle na swobodnym końcu wału korbowego lub wbudowuje się go w koło pasowe napędów pomocniczych. Istnieje wiele typów tłumików ciernych, tarcia wewnętrznego oraz hydraulicznych (rys. 2.25).
Zasada pracy tłumika ciernego oparta jest na wykorzystaniu sił bezwładności. Tłumik usiłuje utrzymać równomierną prędkość obracania się wału, a w przypadku wystąpienia drgań następuje poślizg okładzin ciernych po swej powierzchni. Występujące przy tym tarcie pochłania energię drgań i zmniejsza ich intensywność.
Obecnie coraz częściej są stosowane tłumiki hydrauliczne, tłumiące drgania dzięki oporom tarcia wewnętrznego (lepkości) oleju krzemowego. Rolę elementu pochłaniającego energię ruchu drgającego spełnia zamiast gumy (rys. 2.24) olej. Sztywność gumy i jej własności tłumiące zależą od wielkości deformacji i temperatury, natomiast olej krzemowy ma wysoką lepkość w bardzo szerokim zakresie temperatur. Dlatego też hydrauliczne tłumiki drgań lepiej spełniają swe zadanie niż tłumiki tarcia wewnętrznego.