Układ rozrządu
Ze względu na nagrzewanie się podczas pracy elementów układu rozrządu, a przede wszystkim zaworów, konieczny jest określony luz między drążkiem popychacza a dźwignią zaworu lub między dźwignią a zaworem. Odpowiedni luz zapewnia szczelne przyleganie zaworów do gniazd podczas ich zamknięcia. Wskutek niedostatecznych luzów zawory nie przylegają dokładnie do gniazd i przez istniejące szczeliny przedostaje się mieszanka palna lub gazy spalinowe.
Nieprawidłowa regulacja luzów zaworów jest przyczyną obniżenia mocy silnika oraz wypalania się zaworów i ich gniazd. Pierwszym objawem nieprawidłowej regulacji jest charakterystyczny metaliczny stuk zaworów.
Przyczyną wypalenia gniazd i powierzchni roboczej zaworów z reguły jest nieprawidłowa regulacja luzów zaworów. Objawami wypalenia są: nierównomierna praca silnika, „strzały" w układzie ssącym i wydechowym oraz spadek mocy silnika. Jeżeli powierzchnia robocza zaworu została uszkodzona nieznacznie, to zawór można dotrzeć do gniazda specjalnym przyrządem przy użyciu pasty ściernej.
W przypadku uszkodzenia gniazd, przed dotarciem zaworów należy przywrócić ich powierzchniom odpowiedni kształt za pomocą specjalnych stożkowych frezów. W razie uszkodzenia przylgni grzybków zaworów przed dotarciem należy je przeszlifować.
Zużyte prowadnice zaworów wymienia się na nowe. "Wskutek długotrwałej eksploatacji zużywają się krzywki i czopy wału rozrządu. Powoduje to zmianę luzów zaworów i pewną zmianę faz rozrządu. Przywrócenie odpowiedniego kształtu krzywek i szlifowanie czopów może być przeprowadzone tylko na specjalnych obrabiarkach w zakładzie naprawczym.
Charakterystycznym niedomaganiem mechanizmów rozrządu jest zużycie kołnierza wału rozrządu, wskutek czego powstaje niedopuszczalny luz wzdłużny wału, objawiający się charakterystycznym stukiem podczas pracy silnika. Luz wzdłużny wału usuwa się przez założenie odpowiedniego pierścienia odległościowego.