Uszczelki
Uszczelka głowicy spełnia następujące zadania:
zapewnia szczelne zamknięcie komór spalania;
uszczelnia otwory do przepływu cieczy w silnikach chłodzonych cieczą;
uszczelnia kanały oleju oraz otwory przelotowe drążków popychaczy i śrub dwustronnych.
Uszczelki głowicy muszą być odporne na działanie wysokiej temperatury i ciśnienia, nie powinny rozmiękać pod wpływem cieczy chłodzącej lub oleju, a jednocześnie powinny być dostatecznie plastyczne, aby wypełnić nierówności powierzchni styku. W rezultacie spotyka się
rozmaite uszczelki wykonywane i dobierane do swoistych cech nawet poszczególnych modeli silników. Najczęściej stosowane są uszczelki metalowo-azbestowe z grafitowanego azbestu, wzmocnionego rdzeniem z blachy perforowanej lub z siatki metalowej, oraz uszczelki azbestowo-metalowe z tektury azbestowej obustronnie osłoniętej blachą miedzianą (rys. 4.16). Do silników chłodzonych powietrzem zwykle są stosowane uszczelki pełne metalowe. Zaletą tych uszczelek jest możliwość uzyskania bardzo dokładnego wymiaru grubości.
Uszczelka między skrzynią korbową a miską olejową, zapobiegająca przeciekom oleju, jest wykonana zwykle z korka prasowanego lub z gumy syntetycznej.
Uszczelnienie otworów przelotowych w skrzyni korbowej zapewnia się przez zakładanie filcowych pierścieni uszczelniających (w starszych konstrukcjach) lub samouszczelniaczy (pierścieni Simmera). Oprócz tego na wałach korbowych stosuje się odrzutniki oleju, zabezpieczające przed nadmiernym napływaniem oleju do uszczelnień.