Zużycie paliwa
Do bardzo istotnych parametrów silnika spalinowego zaliczamy:
zużycie paliwa w jednostce czasu;
zużycie paliwa w jednostce czasu przypadające na jednostkę mocy silnika.
Sekundowe zużycie paliwa Ge określa ilość paliwa zużywaną przez silnik w ciągu sekundy. Wartość zużycia paliwa wyznacza się podczas badania silnika na hamowni, mierząc masę lub objętość paliwa zużytego przez silnik w określonym czasie. W przypadku mierzenia masy zużytego paliwa
G. = -^kg/s
gdzie: mp — masa paliwa w kg zużytego w czasie t pomiaru. W przypadku mierzenia objętości zużytego paliwa
gdzie: Vp — objętość paliwa (w ms) zużytego w czasie t (s) pomiaru Qp — gęstość paliwa w kg/ms.
Sekundowe zużycie paliwa jest jedynie miarą ilości zużywanego paliwa, a więc nie określa stopnia jego wykorzystania. Miarą wykorzystania paliwa doprowadzonego do silnika jest dopiero jednostkowe zużycie paliwa ge. Określa ono masę paliwa zużywaną przez silnik w jednostce czasu na wytworzenie jednostki mocy
_ Ge_kg_ 9e N kW-s
Porównanie wartości ge dwóch silników natychmiast wskazuje, który z tych silników potrzebuje mniej paliwa na wytworzenie jednostki mocy, a więc który z silników ma większą sprawność. Mniejsze wartości ge charakteryzują silnik o większej sprawności.
Wartości jednostkowego zużycia paliwa współczesnych silników pojazdów samochodowych zawierają się w następujących granicach:
• silniki z zapłonem iskrowym
ge = 83- 10-«-4-100 • 10~« kg/(kW-s)
• silniki z zapłonem samoczynnym
ge = 60 • 10-6-4-76 • 10~6 kg/(kW • s).